Probleme mit spezieller Sprachanwendung

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Horst1
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Beiträge: 135
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Probleme mit spezieller Sprachanwendung

Beitrag von Horst1 »

Hallo,

ich nutze Echolink, eine Sprachanwendung für lizensierte Funkamateure. Auch wenn diese auf VoIP mit GSM Codec basierente Anwendung hier wenige kennen, kann mir vielleicht doch jemand raten:

Seit Umstellung von 2200/220 auf 10000/500 (was die meisten Testserver auch weitgehend bestätigen, (nur Myspeed PC Lite meldet starke Schwankungen) ist die Verbindung sendeseitig meistens stark verzerrt mit vielen Aussetzern, empfangsseitig nur gelegentlich.
Ich habe mir mal mit Visual Route Light die Route angesehen, da kommt am Ziel 66.116.125.241 190 mS raus, der Durchschnitt wird mit 97mS gemeldet.
Die Testserver geben immer 15-35 mS an, aber keine Ahnung, wohin diese messen.
Woran liegen wohl diese Probleme und wie könnte ich sie lösen?

Gruß, Horst
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Horst1
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Re: Probleme mit spezieller Sprachanwendung

Beitrag von Horst1 »

Ergänzung:

Wie ich erfuhr, spielt bei dieser Anwendung der Server des Dienstes keine wesentliche Rolle, die Verbindung erfolgt als P2P per UDP.
Das Testprogramm Myspeed PC light misst wesentlich schneller als die üblichen Server und bringt wohl eher eine Momentaufnahme.
Dort komme ich an Wochenenden schon mal nur auf 2000/200, was für diese Anwendung auch noch kein Problem wäre.
Aber zusätzlich kommt eine Qualitätsbeurteilung "Quality of Service" von 45 % an Werktagen tagsüber. Abends und an Wochenenden bis zu katastrophalen 13 %.
Allerdings in London gemessen, in den USA noch wesentlich schlechter.
Komischerweise klappte VoIP über Carpo ohne Probleme.
Hat sonst jemand diesbezügliche Werte und womit ermittel?

Gruß, Horst



Quality of Service wird folgendermassen erklärt:

What is the 'Quality of Service' (QoS)?

What is quality of service? If these graphs represent typical download rates over time from two different broadband Internet providers, both providing an average of 3 Mbps , which service provider should get the higher quality of service rating?



The first provider (A) should win hands down and that is the basis for the MySpeed Quality of Service measurement. Being able to provide a consistent download capacity is what quality of service is all about. The MySpeed Quality of Service measurement is a very simple calculation:

minimum speed
————————————— = Quality of Service
maximum speed

which is just the minimum speed observed during a large download divided by the maximum speed observed, resulting in a percentage number from 0 (worst) to 100 (best). The higher the percentage, the better the quality of service. Variation in the download rate is undesirable and is penalized (resulting is a lower percentage number).

In the example graphs above, the QOS for provider A is 100% (5/5), whereas the QOS for provider B is 20% (1/5).

Please note that the MySpeed QOS percentage is independent of line speed. The above graphs could be Kbps instead of Mbps and the providers would still obtain the same QOS numbers. This is by design. The MySpeed QOS metric measures line quality, not line speed.

T1 Line: For example, on a virtually unused T1 line (1.544 Mbps), MySpeed repeatedly reported a download speed of 1.46 Mbps and an upload speed of 1.44 Mbps, and as you expect, a QOS in the upper 90's.

DSL: On a DSL connection, you can expect to see a consistently high QOS number (when you are the only person using the DSL connection). If you don't, contact your DSL provider to file a problem report.

Cable Modem: On a high quality cable modem network, you can expect a QOS in the 90's or 80's. However, because you have the potential for sharing your connection with everyone in your neighborhood, some low quality networks will see lower numbers, sometimes even below 10!

Voice over IP (VoIP), Multimedia: For today's popular multimedia, IP telephony and similar bandwidth-hungry applications, consistent download capacity and a high QOS are imperative. Fluctuating bandwidth frequently results in jitter and broken connections.
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